El desinterés político de Jesús
Publicado: 10 Mar 2009, 20:52
Hace tiempo me encontré en el metro encima de una papelera una revista y en ella había un artículo que me sorprendió. La revista era muy conservadora y católica. Y que, por cierto, valía nada menos que 5€ y teniendo menos de 50 páginas en blanco y negro...
Estubiese de acuerdo o no, había poco más de interesante que leer que una crítica muy dura (de esperar) a la opinión de Savater sobre el estado laico.
Copio el artículo en cuestión (original en catalán):
El problema del desinterès polític de Jesús
Si un es mira l'Evangeli, és fàcil d'adonar-se que, a Jesús, la política no li interessa. Ell no creu que l'actuació dels governs pugui afavorir aquell benestar per a tothom que Déu vol i pel qual ell treballa. Més aviat opina que els governs són una cosa que existeix, que no fa cap bé, que tendeix a ser opressora, però davant la qual no s'hi pot fer res. Ell diu als seus deixebles que no agafin com a model els governants d'aquest món, sinó que, cadascú en el seu lloc, miri de fer realitat el màxim bé per als altres, i sobretot per als pobres.
Per sort, però, nosaltres no estem en els temps de Jesús. Llargs segles de lluites i esforços han dut a una situació en la qual, malgrat moltíssimes deficiències, és possible actuar políticament per afavorir una vida millor per a la gent. Certament que els poderosos continuen dominant el món i hi ha molta gent dramàticament exclosa del benestar. Però seria molt injust negar tot el progrés que les nostres societats han fet en aquest sentit.
O sigui que l'acció política, encara que a Jesús no li interessés, per a un cristià del segle XXI és un lloc d'actuació possible, un lloc on treballar al servei dels criteris i preocupacions de Jesús. Certament que, de l'Evangeli, no es dedueix a quin partit cal apuntar-se o a quin partit cal votar. Tampoc no es dedueix quina és la millor decisió davant els problemes i situacions concretes. La complexitat de la realitat social fa que sempre hi juguin molts factors, i la percepció que se'n tingui o l'anàlisi que se'n faci pot ser ben diferent entre una persona i una altra. En el llibre, he mirat de reflexionar com aquest criteris de Jesús es concreten en determinats valors que cal promoure. Però hi ha una altra concreció, la dels plantejaments programàtics i la de les mesures que es prenen davant les situacions, que pertany ja a la visió que tingui cadascú de les coses. La cosa bàsica és que els criteris siguin realment els de Jesús, i que hom no faci trampes escudant-se en la complexitat de la situació per oblidar-se d'aquests criteris.
I una altra cosa que tampoc no s'hi val és dir que, com que en l'acció política i en l'actuació dels polítics sovint hi ha tantes coses fosques, més val desinteressar-se del tema i que s'ho facin. Perquè, sigui quina sigui la situació, sempre serà possible mirar qui sembli oferir més garanties de treballar millor per al bé col·lectiu i, almenys, tenir-ho en compte a l'hora de votar. O sino, si no es troba a ningú votable, almenys que sigui després d'haver-ho pensat, i no per mandra o deixadesa...
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Traducción automàtica de Google:
Si uno se mira el Evangelio, es fácil darse cuenta de que, a Jesús, la política no le interesa. Él no cree que la actuación de los gobiernos pueda favorecer el bienestar para todos que Dios quiere y por el que él trabaja. Más bien opina que los gobiernos son algo que existe, que no hace ningún bien, que tiende a ser opresores, pero ante la cual no se puede hacer nada. Él dice a sus discípulos que no tomen como modelo los gobernantes de este mundo, sino que, cada uno en su lugar, mire de hacer realidad el máximo bien para los demás, y sobre todo para los pobres.
Por suerte, pero, nosotros no estamos en los tiempos de Jesús. Largos siglos de luchas y esfuerzos han llevado a una situación en la que, a pesar de muchísimas deficiencias, es posible actuar políticamente para favorecer una vida mejor para la gente. Ciertamente que los poderosos siguen dominando el mundo y hay mucha gente dramáticamente excluida del bienestar. Pero sería muy injusto negar todo el progreso que nuestras sociedades han hecho en este sentido.
O sea que la acción política, aunque a Jesús no le interesara, para un cristiano del siglo XXI es un lugar de actuación posible, un lugar donde trabajar al servicio de los criterios y preocupaciones de Jesús. Ciertamente que, del Evangelio, no se deduce qué partido hay que apuntarse oa qué partido hay que votar. Tampoco se deduce cuál es la mejor decisión ante los problemas y situaciones concretas. La complejidad de la realidad social hace que siempre jueguen muchos factores, y la percepción que se tenga o el análisis que se haga puede ser muy diferente entre una persona y otra. En el libro, he intentado reflexionar como estos criterios de Jesús se concretan en determinados valores que hay que promover. Pero hay otra concreción, la de los planteamientos programáticos y de las medidas que se toman ante las situaciones, que pertenece ya a la visión que tenga cada uno de las cosas. La cosa básica es que los criterios sean realmente los de Jesús, y que no haga trampas escudarse en la complejidad de la situación para olvidarse de estos criterios.
Y otra cosa que tampoco vale es decir que, como en la acción política y en la actuación de los políticos a menudo hay tantas cosas oscuras, más vale desinteresarse del tema y que se lo hagan. Porque, sea cual sea la situación, siempre será posible mirar quien parezca ofrecer más garantías de trabajar mejor para el bien colectivo y, al menos, tenerlo en cuenta a la hora de votar. O sino, si no se encuentra a nadie votable, al menos que sea después de haber-lo pensado, y no por pereza o dejadez ...
Salu2
Estubiese de acuerdo o no, había poco más de interesante que leer que una crítica muy dura (de esperar) a la opinión de Savater sobre el estado laico.
Copio el artículo en cuestión (original en catalán):
El problema del desinterès polític de Jesús
Si un es mira l'Evangeli, és fàcil d'adonar-se que, a Jesús, la política no li interessa. Ell no creu que l'actuació dels governs pugui afavorir aquell benestar per a tothom que Déu vol i pel qual ell treballa. Més aviat opina que els governs són una cosa que existeix, que no fa cap bé, que tendeix a ser opressora, però davant la qual no s'hi pot fer res. Ell diu als seus deixebles que no agafin com a model els governants d'aquest món, sinó que, cadascú en el seu lloc, miri de fer realitat el màxim bé per als altres, i sobretot per als pobres.
Per sort, però, nosaltres no estem en els temps de Jesús. Llargs segles de lluites i esforços han dut a una situació en la qual, malgrat moltíssimes deficiències, és possible actuar políticament per afavorir una vida millor per a la gent. Certament que els poderosos continuen dominant el món i hi ha molta gent dramàticament exclosa del benestar. Però seria molt injust negar tot el progrés que les nostres societats han fet en aquest sentit.
O sigui que l'acció política, encara que a Jesús no li interessés, per a un cristià del segle XXI és un lloc d'actuació possible, un lloc on treballar al servei dels criteris i preocupacions de Jesús. Certament que, de l'Evangeli, no es dedueix a quin partit cal apuntar-se o a quin partit cal votar. Tampoc no es dedueix quina és la millor decisió davant els problemes i situacions concretes. La complexitat de la realitat social fa que sempre hi juguin molts factors, i la percepció que se'n tingui o l'anàlisi que se'n faci pot ser ben diferent entre una persona i una altra. En el llibre, he mirat de reflexionar com aquest criteris de Jesús es concreten en determinats valors que cal promoure. Però hi ha una altra concreció, la dels plantejaments programàtics i la de les mesures que es prenen davant les situacions, que pertany ja a la visió que tingui cadascú de les coses. La cosa bàsica és que els criteris siguin realment els de Jesús, i que hom no faci trampes escudant-se en la complexitat de la situació per oblidar-se d'aquests criteris.
I una altra cosa que tampoc no s'hi val és dir que, com que en l'acció política i en l'actuació dels polítics sovint hi ha tantes coses fosques, més val desinteressar-se del tema i que s'ho facin. Perquè, sigui quina sigui la situació, sempre serà possible mirar qui sembli oferir més garanties de treballar millor per al bé col·lectiu i, almenys, tenir-ho en compte a l'hora de votar. O sino, si no es troba a ningú votable, almenys que sigui després d'haver-ho pensat, i no per mandra o deixadesa...
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Traducción automàtica de Google:
Si uno se mira el Evangelio, es fácil darse cuenta de que, a Jesús, la política no le interesa. Él no cree que la actuación de los gobiernos pueda favorecer el bienestar para todos que Dios quiere y por el que él trabaja. Más bien opina que los gobiernos son algo que existe, que no hace ningún bien, que tiende a ser opresores, pero ante la cual no se puede hacer nada. Él dice a sus discípulos que no tomen como modelo los gobernantes de este mundo, sino que, cada uno en su lugar, mire de hacer realidad el máximo bien para los demás, y sobre todo para los pobres.
Por suerte, pero, nosotros no estamos en los tiempos de Jesús. Largos siglos de luchas y esfuerzos han llevado a una situación en la que, a pesar de muchísimas deficiencias, es posible actuar políticamente para favorecer una vida mejor para la gente. Ciertamente que los poderosos siguen dominando el mundo y hay mucha gente dramáticamente excluida del bienestar. Pero sería muy injusto negar todo el progreso que nuestras sociedades han hecho en este sentido.
O sea que la acción política, aunque a Jesús no le interesara, para un cristiano del siglo XXI es un lugar de actuación posible, un lugar donde trabajar al servicio de los criterios y preocupaciones de Jesús. Ciertamente que, del Evangelio, no se deduce qué partido hay que apuntarse oa qué partido hay que votar. Tampoco se deduce cuál es la mejor decisión ante los problemas y situaciones concretas. La complejidad de la realidad social hace que siempre jueguen muchos factores, y la percepción que se tenga o el análisis que se haga puede ser muy diferente entre una persona y otra. En el libro, he intentado reflexionar como estos criterios de Jesús se concretan en determinados valores que hay que promover. Pero hay otra concreción, la de los planteamientos programáticos y de las medidas que se toman ante las situaciones, que pertenece ya a la visión que tenga cada uno de las cosas. La cosa básica es que los criterios sean realmente los de Jesús, y que no haga trampas escudarse en la complejidad de la situación para olvidarse de estos criterios.
Y otra cosa que tampoco vale es decir que, como en la acción política y en la actuación de los políticos a menudo hay tantas cosas oscuras, más vale desinteresarse del tema y que se lo hagan. Porque, sea cual sea la situación, siempre será posible mirar quien parezca ofrecer más garantías de trabajar mejor para el bien colectivo y, al menos, tenerlo en cuenta a la hora de votar. O sino, si no se encuentra a nadie votable, al menos que sea después de haber-lo pensado, y no por pereza o dejadez ...
Salu2